"نوع جدید بیماری آبله میمونی که به تازگی در برخی کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده است بسیار خطرناک تر از نوع پیشین آن است تا آنجا که علاوه بر تماس جنسی از طریق تماس های عادی نیز قابل سرایت است. "

آیا آبله میمونی به ایران هم رسیده است؟ / راه‌های پیشگیری

استاد دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: تقریبا دو سال پیش آبله میمونی از نوع خفیف در برخی کشورهای دنیا شیوع پیدا کرد اما در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی به همه کشورهای دنیا درباره این خطر و معضل بزرگ بهداشتی هشدارهای بسیار شدیدی داده است.

دکتر مینو محرز می افزاید: نوع جدید بیماری آبله میمونی که به تازگی در برخی کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده است بسیار خطرناک تر از نوع پیشین آن است تا آنجا که علاوه بر تماس جنسی از طریق تماس های عادی نیز قابل سرایت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان می کند: آبله میمونی جدید مرگ و میر بالاتری دارد و هم از طریق تماس جنسی و نیز از طریق هوا و تماس های معمولی قابل سرایت است. بنابراین چنانچه این بیماری به پاکستان هم رسیده باشد از طریق رفت و آمدها به ایران نیز خواهد رسید. هرچند که در بیشتر جاهای دنیا شیوع پیدا کرده و دیر یا زود به کشور ما نیز می رسد.

واکسن آبله میمونی

محرز می گوید: واکسن آبله میمونی در کشور ما وجود ندارد. در برخی کشورها روی دارو و تولید واکسن آن دارد کار می شود و اگر تا به حال هم تولید شده باشد تا توزیع شده و در دسترس قرار گیرد، تلفاتی در پی خواهد داشت.

متخصص بیماری های عفونی می گوید: متأسفانه هر روز ویروس جدیدتر و بدتری به بازار دنیا عرضه می شود که سلامت مردم را به خطر می اندازد. بنابراین وزارت بهداشت و دولت باید خیلی سریع اقدام به کنترل و پیشگیری این بیماری کنند.

محرز درباره علایم اولیه بیماری آبله میمونی به خبرنگار ما می گوید: علایم اولیه آبله میمونی تقریبا مانند آبله مرغان شامل تب، سردرد، بدن درد است و اما نوع جدید آبله میمونی شدیدتر بوده و مرگ و میر به همراه دارد ضمن این که در تمام قسمت های بدن آبله هایی درشت تر از آبله مرغان بروز می کند.

راه های پیشگیری

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان می کند: در حال حاضر بهترین راه پیشگیری این بیماری مانند دوران کرونا، شستن دست ها و استفاده از ماسک است ضمن این که کنترل و تشخیص به موقع آن نیز اهمیت ویژه ای دارد چراکه آبله میمونی جدید حتی خطرناک تر از نوع پیشین آن یعنی  (MPOX ) است و با آن بسیار تفاوت دارد به طوری که علاوه بر انتقال از طریق جنسی، در تماس عادی و از راه هوا نیز به سرعت سرایت می کند.

ورود آبله میمونی به ایران؟

محرز تصریح می کند: این بیماری در کشورهای آفریقایی بیش از هر جای دنیا شایع شده و مرگ و میر هم داشته است. تاکنون درباره ورود آبله میمونی جدید به ایران گزارشی ارائه نشده است اما باید مراقب باشیم و کیت های تشخیص را در دسترس داشته باشیم چراکه بعید نیست با این قدرت سرایت، به زودی به ایران هم برسد.

دوره سرایت و ابتلای این بیماری چه قدر است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: آبله مرغان تا زمانی مسری است که بثورات پوستی خشک شود و دلمه ببندد و از آن به بعد سرایت نمی کند اما در آبله میمونی جدید هنوز جزییات بیماری کشف نشده و مشخص نیست پس از ابتلا تا چه زمانی مسری است بنابراین باید این ویروس به وسیله «پی سی آر» آزمایش و جزییات آن کشف شود.

کدام افراد در معرض خطرند؟

محرز درباره گروه های پر خطر می گوید: موارد ابتلا به این بیماری برای همه گروه های سنی یکسان است اما مرگ و میر بین کودکان و زنان در این بیماری بیش از مردان وجود دارد.

وی تأکید کرد: افرادی که به کشورهای آفریقایی یا عربی سفر می کنند بیشتر در معرض خطر قرار دارند هرچند که به سبب رفت و آمدهای زیادی که در دنیا وجود دارد این ویروس یک جا نمی ماند و به سرعت در همه جای دنیا سرایت پیدا می کند بنابراین باید همه کشورها از جمله کشور ما آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری را داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.